Jobhoppen verminderen door investering in uw personeel

Door: Heleen Ernst

In 2020 staan scholing en behoud van huidige medewerkers op #1 bij HR-professionals. Dat blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau Berenschot. Een goede stap, want groot personeelsverloop kost geld en verstoort de stabiliteit. Hoe legt u óók de focus op behoud van talent? En wat kunt u doen om ‘jobhoppen’ te verminderen? Lees mijn tips.

Voorgaande jaren moest HR vaak noodgedwongen de focus leggen op werving. Want veel organisaties hadden te kampen met openstaande vacatures. Inmiddels zijn die vacatures vervuld en duikt er een nieuwe uitdaging op: medewerkers die vrij kort na een kostbaar inwerktraject vertrekken. Daarom ligt in 2020 de focus op behoud.

Groeikansen voor jongere generatie
Deze jobhoppers zijn vooral van jongere generaties, denk aan millennials en in de toekomst naar verwachting generatie Z. Jonge medewerkers komen met hoge verwachtingen en willen snel doorgroeien. Anders dan vaak wordt gedacht, hebben millennials de intentie om ergens meerdere jaren te werken. Maar als ze niet snel kunnen doorgroeien of de ervaring kunnen opdoen die ze voor ogen hadden, switchen ze van baan.

Maak een behoudplan
Herkent u zich in deze situatie? Kunt u moeilijk vat krijgen op het personeelsverloop in uw organisatie? Dan is mijn advies: verdiep u nóg meer in de behoeften van uw medewerkers. Merkt u dat het verloop onder millennials extra groot is? Bij deze groep kunnen de oorzaken anders zijn dan bij oudere collega’s. Gaat het bijvoorbeeld om persoonlijke ontwikkeling, opleidingsmogelijkheden, managementstijl of om arbeidsvoorwaarden? Vaak verschilt dit per medewerker. Kies dus bij voorkeur voor een persoonlijk ‘behoudplan’, passend bij uw organisatie én de medewerker.

Waardevol exit-gesprek
Een tweede tip: besteed meer aandacht aan het exitgesprek. Bij hun vertrek geven collega’s graag eerlijke feedback. Zo komt u erachter of er veelvoorkomende oorzaken zijn. En kunt u daarmee aan de slag. Vraag dus vooral door, durf nieuwsgierig te zijn, ook als een medewerker vertrekt. Waarom stond een collega open voor een nieuwe baan? Wanneer besloot hij zich te oriënteren? Waardevolle informatie die u verder kan helpen in uw aanpak van verloop.

Uitdaging in werving én binding
Voor een aantal sectoren staat werving nog steeds op de eerste plaats. Omdat het lastig is om nieuwe krachten te vinden. Bijvoorbeeld in het onderwijs, de bouwsector, IT-sector en de gezondheidszorg. Maar juist in deze sectoren is het belangrijk om ook verder te kijken dan werving. Doe er alles aan om (nieuwe) collega’s te behouden en beperk het aantal openstaande vacatures. Zo bespaart u op wervingskosten, die kunnen oplopen tot €5000 per nieuwe medewerker. Een extra voordeel: enthousiaste en betrokken collega’s zijn de beste ambassadeurs voor uw organisatie.

Meer weten?
Wilt u meer weten over personeelsbehoud, werving of over werken met millennials? Neem contact op met een van de experts van Millennialproof. Zij vertellen u graag hoe uw organisatie alles uit de talenten op de werkvloer haalt. En hoe u de werving- en selectieprocedure én het onboardingproces succesvol inricht.