Millennials niet betrokken? Schep de juiste voorwaarden

Door: Heleen Ernst

Millennials niet betrokken? Schep de juiste voorwaarden

 

“Millennials zijn niet betrokken bij ‘de zaak,’” dat is wat ik vaak hoor van werkgevers. Maar is dat wel echt zo? En wat kunt u doen als betrokkenheid een moeilijke kwestie is bij u op de werkvloer? Ik deel graag mijn inzichten.

Betrokken werknemers zijn essentieel voor een gezonde organisatie. Want betrokkenheid zorgt voor:

  • minder (grijs) verzuim onder millennials;
  • minder stress- en burn-outklachten;
  • meer motivatie en tevredenheid bij werknemers;
  • medewerkers die harder, beter en sneller werken;
  • minder verloop;
  • meer innovatie-ideeën en creativiteit.

Er is dus volop winst te behalen als u inzet op betrokkenheid. Tijd om u af te vragen: wat kan ik doen om de betrokkenheid van millennials te vergroten?

‘Traditionele’ betrokkenheid

Babyboomers gingen ergens werken met de gedachte dat ze de komende 25 jaar onder de pannen zouden zijn. Dat brengt een bepaalde trots met zich mee. En de gedachte: ik ga het bedrijf verder brengen, het bedrijf groeit mede door mijn inzet. Deze opvatting in combinatie met de traditionele hiërarchie in een bedrijf maakt dat het vanzelfsprekend was dat een collega betrokkenheid meebracht.

Betrokkenheid bij millennials

Millennials zien dit anders. Ze hebben weinig met hiërarchie en zijn gewend hun mening te geven. Voor hen is het niet vanzelfsprekend dat ze lang bij hun werkgever kunnen blijven, al willen zij dit wél. Millennials denken daarom anders: het bedrijf waarvoor ik ga werken, draagt bij aan mijn ontwikkeling. Pas als het bedrijf aan die voorwaarde voldoet, volgt betrokkenheid. En zijn millennials de beste ambassadeurs die u zich kunt wensen.

Parttime werken?

Ik zie vaak dat het aantal uren dat een collega werkt een betrokkenheidsindicator is. Parttime werken is een no-go bij een sollicitatie. Ik vraag me dan af: heeft de manager zich verdiept in de motivatie van de medewerker?

Millennials zijn ambitieus, zij hebben geleerd dat de wereld maakbaar is. En hebben hoge verwachtingen van zichzelf en hun carrière. Grote kans dat hun ambitie of focus op zelfontplooiing hen ertoe brengt om parttime te werken. Wat is die (persoonlijke) ambitie? En hoe combineert dit met hun werk voor uw organisatie? Ik kan het niet genoeg benadrukken: ga met elkaar in gesprek en kijk voorbij vooroordelen.

‘Omdat ik het zeg’

Betrokkenheid heeft voor millennials dus te maken met de mate waarin zij hun ambitie kunnen nastreven. Daaraan draagt een traditionele bedrijfscultuur niet bij. ‘Hier is je plek, dit ga je doen, als je vragen hebt kom je maar langs’ is geen succesvolle aanpak. En ‘omdat ik het zeg’ of ‘we doen het hier zo’ is geen inspirerende begeleiding.

Deze cultuur past niet bij hun ambities en het idee van een maakbare wereld. En drijft millennials naar een andere werkgever die wel matcht met hun wensen en ideeën. In de tijd dat ze nog voor uw organisatie werken, kunt u betrokkenheid wel vergeten.

Inzet van beide kanten

Als manager hebt u invloed op de ontwikkeling en begeleiding van millennials. Anders gezegd: u hebt invloed op de voorwaarden voor betrokkenheid. Daarmee ligt een belangrijke succesfactor in de samenwerking bij u. Maar ik vind dat niet álle verantwoordelijkheid bij de werkgever ligt. Millennials kunnen zelf ook stappen zetten om een prettige samenwerking te realiseren. Met deze wisselwerking houd ik me met mijn bedrijf U’r Skills veel bezig.

Millennialproof HR

Een goede start is een succesfactor om millennials te binden aan uw organisatie en hun betrokkenheid te vergroten. Daarom beginnen we met het Millennialproof-programma bij het begin: uw HR-afdeling. Hoe kunt u in de werving meer focussen op de behoeften van een millennial? Hoe draagt een realistische vacaturetekst daaraan bij? En hoe zorgt u ervoor dat de millennial het naar zijn zin heeft en bij uw organisatie blijft? Op deze vragen vinden we samen een antwoord. Zodat u alle tools in handen hebt om te profiteren van de talenten van een betrokken millennial.

Meer weten?

Wilt u eens van gedachten wisselen over de betrokkenheid in uw organisatie? Of bent u benieuwd naar het werkgeluk van ‘uw’ millennials? Neem contact op met een van de experts van Millennialproof. Zij laten u graag zien hoe u uw HR millennialproof maakt.